יום שישי, ספטמבר 22, 2006

העתיד הוא ב-64 ביט, אבל לא באפל


למה סטיב מראה לנו את היכולות של לאופרד ב-64 ביט כאשר טייגר כבר ב-64 ביט ?

בואו נחקור את הנושא הזה לעומק.

אז ככה... טייגר 10.4 לפי אפל כבר תומכת ב-64 ביט, הבעיה שאפל לא כתבה את המנשק (gui) ב-64 ביט בעצם אפל עשתה חצי עבודה תוכנות טרמינל יכולות לנצל 64 ביט במערכת טייגר, אבל תוכנות שמשתמשות במנשק של המערכת לא יכולות לעבוד ב-64 ביט משמע! שאין כמעט תוכנות למערכת טייגר ב-64 ביט.

אז מה קורה פה ? אפל מתעתעת בנו, התשובה היא בהחלט כן! אפל מצהירה שמערכת טייגר היא למעשה ב-64 ביט בזכות זאת היא שומרת על יתרון שיווקי מול המתחרים בעוד אנחנו הלקוחות נדפקים.

אתם בטח שואלים את עצמכם "מי בכלל צריך 64 ביט עכשיו" נכון... אתם צודקים המשתמש הפשוט יכול כבר עכשיו לדלג על המאמר שלי, רגע... ואם אתה אנימטור שעובד באחת התוכנות הפופולאריות כגון- מאיה או סופט-אימג', מקסון סינמה, כמובן לך חשוב לעבוד ב-64 ביט גם ככה מעבדי ג'י5 כבר תמכו ב-64 ביט יותר מכמה שנים, ועכשיו גם מעבדי ה-Core של אינטל אוי... שכחתי בעצם רק מעבדי Core2 תומכים ב-64 ביט, אז מה עושים אלו שקנו מקים מהדור הראשון של אינטל? ישארו ב-32 ביט.

אתם שואלים מאיפה לי המידע הזה? בסדר... אספר לכם סיפור, עמית שלי לתחום הוא חובב תלת-מימד ואנימציה יום אחד הוא פנה אליי וסיפר לי שהוא ראה את המק אצל לקוח והחליט שהוא רוצה מחשב כזה, אמרתי לו אם הוא לא משתמש בתוכנה מקס אז אין בעיה לעבוד על המק, במיוחד שהתוכנות מאיה וסינמה רצות על המק בדיוק כמו בפיסי.

החבר שלי שמח וסיפר לי שהמחשב המתאים לתפקיד הינו ג'י5 כפול מעבד, הוא גם שם-לב שלמעבד ג'י5 יש תמיכה ב-64 ביט! הוא ביקש ממני לבדוק לו את הנושא באתר של החברה מקסון.

כאשר פניתי לאתר נדהמתי לגלות שבגרסת 64 ביט יש תמיכה רק למערכת חלונות! חשבתי לתומי איך יכול להיות הדבר ? מערכת טייגר תומכת לפי אפל וגם המעבד ג'י5 תומך, אז מה קורה פה...

פתאום ראיתי בין השורות את הקטע הבא:

Note for Apple users
Even though the G5 processors of the Apple Power Mac series are 64-Bit CPUs, 64-Bit applications are not entirely supported by the OS X operating system. Only command line based programs can take advantage of the 64-Bit memory adressroom. Programs with a graphical user interface (GUI) can only run in 32-Bit mode. Therefore we can unfortunately not offer a 64-Bit version of CINEMA 4D for Macintosh. More information on this topic can be found here

נו... מכה קשה איך אפל עושה לנו דבר כזה?

כמובן שהחבר שלי התאכזב קשות, למה לו לקנות מק כאשר התמיכה ב-64 ביט היא למראית עין בלבד.

ואם חשבתם שמדובר בתוכנה אחת אז טעיתם בגדול, מאיה גרסה 8 החדשה תומכת 64 ביט רק בלינוקס וחלונות, הודיני(סופט-אימג' לשעבר) בכלל לא קיימת עבור המק, לייטוואב כנ"ל.

סיכום ומסקנות:

אם אתה חובב תלת-מימד או אנימטור מקצועי, אל תחשוב בכלל בכיוון המק אולי כאשר לאופרד תצא נראה שינוי, לבנתיים טוב שיש פיסי.

יום חמישי, ספטמבר 21, 2006

פג תוקף מעל לשנה


אם יש משהו מעצבן באפל זאת המדיניות של האחריות, למה רק שנה! כאשר כל יצרניי החומרה בעולם מספקים אחריות לשלוש שנים.
אבל זאת לא הבעיה האמיתית שמשתמש המק התמים אמור להתמודד איתה, הבעיה היא יותר חמורה וזאת למה? כי ברגע שנגמרה לך האחריות כל חלק במק עולה לך כפול במחיר, רק אם יש לך מזל והחלק קיים גם בעולם הפיסי אז יצאת בזול.
הינה דוגמא נניח שעברה שנה מאז שרכשת את המק שלך ועכשיו אתה מגלה שהספק כוח של המחשב נשרף, כמה כבר יכול לעלות ספק כוח של מחשב מק? 200 עד 400 שקל... ממש לא! ספק ג'נרי לחלוטין במק יעלה לך בסביבות 700 עד 800 שקל! כן... תשפשף את העניים טוב טוב, העניין הזה בדוק ומה לגבי לוח אם במחשב אוי... ואבוי... לוח אם במק עולה יותר מהמחשב עצמו! אתה בהלם כן... אני מבין כי לי זה כבר קרה ובעצם נוצר מצב ששילמתי פעמיים על המק אתה מבין את האבסורד! בגלל זה אני טוען שאפל חייבת לתת ללקוחות שלה לפחות 3 שנים אחריות, עם כל הכבוד החלקים שלה לא מיוצרים מזהב.
אני לא צריך להגיד לכם מה זה שנה בקושי נוגעים במחשב ושנה עפה לה והופה אנחנו בראש השנה
דבר נוסף אפשר לראות פה באתר של ידע, מקרה שאפל בוחרת דגם של מק עם פגם בייצור לאחר בדיקה מתברר שהלקוח חייב לעמוד בקריטריונים של אפל, ורק אז הוא יהיה זכאי לתוספת של שנתיים אחריות, ואם לא כדאי לו לחפש תעודת סטודנט כי רק הם מקבלים שלוש שנות אחריות מאפל. ועכשיו נניח שהמעבד של המק נשרף לאחר שנה, האם אפל תחליף את המעבד? כי אינטל לעומת אפל מספקת אחריות למעבד לכל החיים! הינה... חומר למחשבה

סינדרום הכדור הצבעוני במערכת 10


רובכם מכירים את התופעה המוזרה שנקראת "כדור הים הצבעוני" הכדור הקטן שמרצד לו באיזשהו פינה במסך, דווקא בדיוק שיש לכם לעשות פעולה חשובה במחשב הכדור המעצבן מופיע ומסתובב לו בשלל צבעיו, כן... מה לעשות! שום דבר לא עוזר האדון ממשיך בשלו, ואז בדיוק שאתם מושיטים את היד לכיוון לחצן הריסט של המחשב, הכדור המעצבן נעלם כאילו לא היה דבר.

אני מודע לזה שיש כאלו שחושבים על מה אני מדבר בכלל? אני גם מודע לאלו שעכשיו קוראים ומבינים טוב מאוד על מה אני כותב! אין מה לעשות מאז שיצאה מערכת 10 לאוויר העולם התופעה הזאת הופיעה, לעומת זאת במערכת 9 לא הייתה התופעה של הכדור הצבעוני.

ועכשיו אני אסביר למה צריך לסבול את הכדור הזה, הסיבה נעוצה בגרעין המערכת(אשתדל לנסח את הנושא בצורה פשוטה ביותר, כדי למנוע מושגים מקצועיים מעולם המחשוב.)

כאשר אפל פיתחה את מערכת 10 היא הייתה צריכה לבחור באיזה סוג של גרעין מערכת לבחור, גרעין(kernel) מבוסס על Micro-kernel או Monolithic kernel לכל אחד מהם יש את היתרונות והחסרונות שלו, לדוגמא: בגישת המיקרו-קרנל יציבות המערכת תהיה טובה יותר אבל מצד שני, הגרעין של המערכת יידרש לבצע יותר מס' גישות לפונקצית הזיכרון שלו.

הגישה השנייה היא הקרנל-מונוליטיק, בגישה זאת הגרעין של המערכת מבצע את פונקציה הזיכרון בצורה שונה לחלוטין כמו-כן הקרנל המונוליטי מאחסן בתוכו את רוב תהליכי המערכת, אגב: זאת הסיבה שמערכת חלונות מריצה פחות תהליכים לעומת מערכת 10, היתרון של הגישה הזאת הוא הביצועים וזאת בתמורה לפחות יציבות לעומת המיקרו-קרנל.

בנקודה הזאת אפל החליטה שהיא רוצה את שניהם, הגרעין נקרא בגישה זאת Hybrid kernels שבמקור פותח ע"י חברת NeXT בשמו המקורי XNU, ועכשיו לאחר שחפרנו עמוק בגרעין המערכת אפשר לחזור לבעיה ולהבין אותה.

בסופו של דבר אפל שילבה בניהם אבל לא נהנתה מהביצועים אומנם היא קיבלה מערכת יותר יציבה מהמתחרות במחיר כבד של ביצועים נחותים! כן... חברים קשה לאמין מערכת X איטית להחריד ביחס לחלונות ולינוקס, אני יודע שעכשיו רצות לכם הקללות בראש ואל מה אני מדבר בכלל! OK צריך להוכיח בבקשה, היום זה יותר קל כי שלושת המערכות רצים על אותה חומרה יפה...

במאמר של קהילת אנשיי הלינוקס אפשר לראות מבחן ביצועים לשלושת המערכות על אותו המעבד, התוצאה הייתה מדהימה! מערכת X האיטית ביותר!

לסיום המסקנה שלי ברורה, כאשר אני טענתי בפורומים שלמק יש בעיות של איטיות פתאומית בגלל הכדור הצבעוני, ושמערכת 9 בהרבה יותר מהירה וחלונות גם, אנשים פשוט קטלו אותי, אז הינה ההוכחה.

אגב: משתמשים ששוקלים לעבור למק צרכים לדעת שמחשב פיסי עדיין יהיה מהיר יותר מהמק גם אם מדובר באותה חומרה.

תודה ומועדים לשמחה.

עידכון: הינה הוכחה חותכת על ידי משתמש מק חדש, במילים פשוטות סינדרום הכדור הצבעוני.

יום שלישי, ספטמבר 19, 2006

מבחן האמינות של אפל


הקטע הבא יעסוק בשאלת האמינות של אפל כלפי הלקוח.
האם אפל באמת חברה אמינה? התשובה היא חד-משמעית לא!
בואו נחקור את הנושא לעומק, בסופו של דבר מדובר בעניין חשוב לעתיד היחסים של הלקוחות עם אפל.
לפני כמה שנים אינטל הציגה את המעבד החדש שלה "פנטיום 4", המעבד עבד בתדר שעון של 1.7 ג'יגהרץ מנגד מעבד הג'י4 של מוטורולה ואפל יחד אשר עבד בתדר שעון של 867 מגהרץ.
לפתע האיזון בין אפל לאינטל התערער לטובת אינטל, המצב עבור אפל הפך לבלתי נסבל! כי במשך הזמן לקוחות מקצועיים התלוננו על ההפרשים במהירות המעבד של אינטל מול אפל, לכן אפל החליטה שיש צורך באיזשהו טריק שיווקי למטרת הרגעת הרוחות.
ומכאן צץ במוחו של סטיב רעיון זדוני, למה שלא ננצל את התיאוריה שמהירות השעון במעבד לא קובעת את יכולת הביצועים שלו.
אכן יש תיאוריה כזאת בעולם המחשוב, אבל... יש הרבה פרמטרים שצריך לקחת בחשבון ולא סתם לזרוק באוויר את הנושא.
תוצאה מכך סטיב החליט לתפוס טרמפ על העניין הזה, הוא זימן לקינוט שלו (קינוט הוא אירוע חשוב באפל בעיקר לצורך הכרזות חדשות) את המהנדס הבכיר באפל לצורך פרזנטציה, ואכן הופעתו הייתה מרשימה ומשכנעת אפילו אני קניתי את הרעיון הזה.
בקינוט סטיב טען שמעבד הפנטיום יש יותר מידי צינורות עיבוד, מצב שגורם לנפילת מידע בצינורות כאשר יש באג בקוד התוכנה (צינורות עיבוד מאפשרים למעבד להתמודד עם נפח נתונים גדול יותר בכל מחזור של שעון) לעומת מעבד הג'י4 7 צינורות עיבוד מול 20 בפנטיום 4,
הוא גם לקח דוגמא של מעבדים אחרים, המצחיק בעניין שהמעבדים האחרים בנויים בכלל בארכיטקטורה שונה, מעבדים של סאן וגם האייטניום של אינטל הם בכלל מעבדים שמיועדים לשרתים.
עוד הצהרה מביכה של סטיב ג'ובס היא הטענה שמעבד ג'י4 מהיר יותר מהפנטיום 4 ב-80% וואו...
לצערי מבחן המציאות הוכיח אחרת, סטיב נכשל ושיקר במצח נחושה! יותר מזה הוא כבר ידע את כיוון הרוח.
זוכרים מה סטיב אמר בקינוט של המעבר לאינטל, כן נכון... הם עבדו על המערכת הפעלה לאינטל חמש שנים!
לסיום מסקנות:
היום אם תקשיבו לסטיב על כל מה שהוא אומר על מערכת ויסטה של מיקרוסופט, ותצליבו את הקינוט האחרון שלו יחד עם הקינוט הזה, אתם תראו שההיסטוריה חוזרת על עצמה.
יום טוב

יום שני, ספטמבר 18, 2006

שאלת המיליון דולר


אנשים וקולגות למקצוע, שואלים אותי יותר מפעם את השאלה הזאת, קשה מאוד לענות להם על שאלה כזאת, כמובן לא תוך כדי שיחה, גם בפורומים של אנשי מק קשה לענות על השאלה.

שלא נדבר על זה שנחסמתי ברוב הפורומים של המק מהסיבה הפשוטה, שקשה לאנשי המק לקבל את העובדה שיש מאוכזבי מק אשר עברו לפלטפורמת הפיסי.

לאור המצב החדש שנוצר, החלטתי לקחת יוזמה ולפתוח בלוג עבור התוהים בסוגיה זאת.

בבלוג הזה אף אחד לא יחסום אותי בצורה שבזה למרקם העדין שנקרא דמוקרטיה!

לצערי אנשי המק יוצאים מגדרם, כאשר מישהו מתלונן על המחשב, גם שבתוך עצמם הם יודעים את האמת,

לכן אני פה לשירותכם "עובר אורח 1", יחד בדקדקנות נחקור את המחשב היפה הזה, ונלמד על טיבו באמת,

דרך מאמרים, סקירות, ועבודה בשטח.

הבלוג מיועד בעיקר לאנשי פיסי ששוקלים לעבור למק, ואין להם אפשרות לדעת באמת אם המק יענה על הצרכים שלהם, במיוחד שאנשי המק יישמו שטיפת-מוח לאותו אדם, שתכלול לרוב סילוף עובדות, הכול למען המטרה הנעלה "עוד אחד עזב את הפיכסי".

חברים יקרים, המק מחשב יקר! ולאחר שפגה האחריות של המחשב, כל חלק יעלה כפול! ולפעמים לצערי מעל ליכולת הכיס שלנו, לכן חשוב לי שלא יקרה לכם, מה שקרה לי.

תודה על הזמן שלכם,

עובר אורח.