יום ראשון, מאי 06, 2007

על פרשת דרכים


קוראים יקרים שלום.

המאמר "על פרשת דרכים" יעסוק בנושא המטריד זה זמן מה את העוסקים במקצועות הפרסום והגרפיקה.

את המאמר אנוכי יחלק למספר נושאים:

  1. רקע כללי מתאר את מצבם של הגרפיקאים, משרדי פרסום, סטודיו, בתי דפוס, לשכות-שרות, פרילנסרים.
  2. המעבר הכפוי מפריהנד לחבילת אדובי CS.
  3. שידרוג מחשבי G4 – G5, מעבר למחשבי מקאינטל ובעיית תאימות למערכת 9.
  4. בדיקת כדאיות, מקאינטל מול תחנת-עבודה מבוססת פיסי.
  5. מסקנות.

לאחר מספר רב של פניות בנושא הנ"ל, אנוכי החליט לכתוב מאמר עזר כולל מסקנות עבור המהססים.

פרק 1.

כיום, שוק הגרפיקה מתחלק לכמה קבוצות, כאשר כל קבוצה מייצגת דפוסי עבודה שונים האחד מהשני.

נתחיל במיון של הקבוצות על-מנת להבין את עומק הבעיה.

הקבוצה הגדולה היא משרדי פרסום, הקבוצה הזאת היא בעייתית במיוחד לאור העובדה שמשרד פרסום, מכיל בתוכו סטודיו גדול אשר מבוסס על כמות תחנות עבודה "מיושנות" .

בחרתי במילה "מיושנות" מפני שרוב העמדות מחשב שם הם מקינטושים בעלי מעבד G4-G5, המקים האלו לצערם של הרבה אנשים, הפכו לחסרי תועלת תודות לאפל וחזון המקטלים.

המקים האלו רובם הגדול מריץ את מערכת 9, פוטושופ, פריהנד 9 בעיקר. כעת מתחילה הבעיה, מה יעשו מנהלי הסטודיו? כאשר הם שומעים את רוחות המלחמה של אדובי ואפל! כן... אם תרצו או לא! הם מכתיבים לכם מה להתקין במחשב שלכם, יתרה מזאת הם מכריחים אתכם להחליף מחשב.

אם מנהלי הסטודיו יחליטו ללכת עם הזרם ולרכוש את מחשבי המקטלים החדשים, אזי מערכת 9 לא תרוץ על מקטלים גם בעזרת קלאסיק. מצב זה מחייב את המנהל לרכוש את חבילת אדובי CS, לשלוח את הגרפיקאים שלו להכשרה מקצועית בתאגיד "מנטור", לשחזר מחדש את החומר מארכיון אשר בוצע על פריהנד לטובת אילוס/אינדי. כפי שאתם רואים מדובר על הוצאות כספיות גדולות, ומכך נשאלת השאלה מה לעשות? מחד-גיסא המחשבים ישנים ודורשים מעבר לחדשים, מאידך-גיסא המחשבים החדשים לא יוכלו להריץ את מערכת 9 ופריהנד, רק עבודה נטו על תוכנות אילוס/אינדי...

יש עוד נתון שלא נלקח בחשבון, התאמת ציוד של בתי-דפוס ולשכות-שרות. רובם עדיין לא ערוכים מספיק לקלוט קובצי אילוס/אינדי אשר מכילים בתוכם אפקטים וקטוריים חדישים.

כפי שלמדנו לקרוא את השוק נכון להיום, נוצר מצב בלתי נסבל מצד הגרפיקאים, מנהלי הסטודיו וכל העוסק במקצועות הגרפיקה.

וכעת צצה השאלה, האם כל העוסקים בתחום נפגעים? התשובה היא לא! גרפיקאים שבנו את הסטודיו שלהם על תחנות עבודה מבוססות מחשבי פיסי, למעשה לא נפגעו מהתופעה וזאת למה?

מחשבי פיסי מסוגלים להריץ על החומרה הנוכחית את התוכנות של אתמול, היום ומחר יחד, כי מערכת חלונות ידועה בתכונה הנפלאה שלה שהיא תאימות לאחור . כן... קוראים נכבדים, גם כאשר הקולגה שלכם יעבור למערכת ויסטה, הוא עדיין יוכל להריץ בצורה טבעית את פריהנד, ואילוס/אינדי ובנוסף גם את קורל-דרו.

סיכום פרק ומסקנות:

גרפיקאים שעובדים על מחשבי מק, יצטרכו להוציא המון כסף על-מנת להתאים את עצמם לדרישות החדשות בשוק, או לחילופין להיתקע עם מה שיש להם היום.

התוכנה הותיקה פריהנד חיה ובועטת על מחשבי פיסי, ובקליק אחד אפשר לעבור לחבילת CS מבלי להיפרד מהתוכנה האהובה עליכם, ובנוסף להישאר עם מזומנים בכיס.

המשך יבוא...

____________________________________________________________

פרק 2.

למה לעזאזל צריך בכלל לעבור לאינדיזיין ואילוסטרייטור?

שאלה טובה, באמת מי צריך תוכנה מסורבלת כבדה, לא ידידותית כמו פריהנד. הינה כמה דוגמאות-

נסו ליישר אובייקט באינדיזיין לאמצע העמוד כמו בפריהנד בעזרת פקודת יישור.

עכשיו נסו לערוך צורה שייצרתם באילוסטרייטור, לצורך העניין ציירו ריבוע ונסו לשנות את צורתו ע"י משיכת נקודות המסלול, אממ... לא פשוט!

זוכרים את הפקודה הקלאסית בפריהנד "חפש והחלף", משתמשים בפקודה בעיקר למציאת צבעים אבודים, באילוסטרייטור אתם יכולים לשכוח ממנה, יתרה מזאת יידרש ממכם לעשות דוקטורט על-מנת למצוא תחליף ראוי. אם תרצו לעצב ברושור אשר מכיל כמה עמודים, והעיצוב נעשה באילוסטרייטור יידרש מכם להעביר את הגרפיקה לאינדיזיין, לצורך המשך עבודה במספר עמודים יחד, עבודה מייגעת ולא נעימה שדורשת ממכם להתמקצע בתוכנה נוספת. החיסרון של אילוסטרייטור לעבוד בריבוי עמודים יוצר למעשה מצב, שדורש מהגרפיקאי ידע באילוסטרייטור וגם באינדיזיין. בשביל מה ללמוד עוד תוכנה? אם אפשר לשלב גם עיצוב ועימוד יחד כמו בפריהנד, התשובה היא שמחשבי המקינטוש החדשים לא יודעים לעבוד עם פריהנד! במיוחד בגרסאות הישנות יותר. הסיבה שהמקטלים לא מריצים יותר את מערכת 9, ואת פריהנד 11 הם יריצו דרך "רוזטה" באמולציה למעבדי אינטל, דבר שהוא איטי להחריד.

אפל בגלל המעברים שהיא עוברת בחייה, גורמת למשתמשי המק לנטוש תוכנה מקצועית ותיקה לטובת החבילה של אדובי, הרפתקה הזאת מצריכה משאבים כלכליים מצד הגרפיקאים אשר עוסקים בתחום.

גרפיקאי אשר מעוניין לעבוד עם כמה תוכנות, ולא להיכנע למונופול של אדובי, עדיף לו לקנות מחשב פיסי, מהסיבה שמחשב הפיסי יאפשר לו לעבוד על פריהנד, קורל-דרו, כולל החבילה של אדובי.

לסיום: כדאי שתדעו, אילוסטרייטור תוכנה שברירית אשר נוטה למצבי רוח אלימים.

סיכום פרק ומסקנות:

נכון שפריהנד שייכת להיסטוריה, אבל... היא מספקת את הצרכים של השוק הישראלי, קלה ללימוד, אינטואיטיבית ידידותית, זריזה ויציבה יותר מאילוסטרייטור, לא דורשת משאבי מחשב אסטרונומים.

ולכל חובבי האפקטים, נסו לבצע אפקטים של שקיפות בלנדים, הצללות פיידים למניהם, באילוסטרייטור.

עכשיו חפשו בתי דפוס עם ציוד חדיש ומעודכן, במיוחד תחנות הריפ.

על מחשב פיסי תוכלו להמשיך את האגדה פריהנד, אפילו על מערכת חלונות החדשה "ויסטה".

המשך יבוא...